LKL klubų logotipai: kas naujo?
|
Šiame įraše vertinama tai, kaip pasikeitė Lietuvos krepšinio lygos klubų logotipai per keturis metus nuo 2016 m. Būtent tais metais parašiau pirmąją apžvalgą (ją galite rasti čia), iš kurios galėjote matyti, kad didžiajai daliai logotipų reikėjo kuo skubesnių pokyčių.
Kaip ir ankstesnėje apžvalgoje, pasirinkti buvo 3 pagrindiniai vertinimo kriterijai:
1) aiškumas (ar aišku, ką simbolizuoja logotipas; ar nėra dviprasmybių);
2) įsimenamumas (ar yra logotipe elementas, kurį būtų įmanoma prisiminti pažadintam vidury nakties);
3) universalumas (ar galima logotipą išskaidyti į atskiras dalis; ar galėtų būti vienspalvis; ir kt.).
Trumpai įvertinant ketverių metų pokytį – dauguma klubų žengė kokybinį žingsnį į priekį bei atsišviežino logotipus (į gerąją pusę). Jei prieš ketverius metus bent 4 klubams reikėjo kuo greičiau susikurti naują logotipą, tai dabar tokių liko tik 2. Beje, įdomus faktas, kad krepšinio kamuolys prarado nepajudinamo simbolio statusą – šiuo metu jau tik 7 klubai naudoja jį savo logotipe, kai prieš keletą metų kamuolys buvo visuose 10 klubų logotipų.
Noriu atkreipti dėmesį, kad sąrašas pateiktas abėcėline tvarka pagal klubo pavadinimą bei nėra reitinguojamas geriausias-blogiausias skalėje, siekiant šiuo atveju išvengti subjektyvių gražu-negražu vertinimų.
1. Alytaus Dzūkija
Kas pasikeitė? Niekas.
Įvertinimas: man vis dar patinka, kad logotipe yra lūšis (gyvūną logotipe turi tik dvi LKL komandos – Alytaus Dzūkija ir Vilniaus Rytas), nes sudaro prielaidas geram storytellingui bei išnaudojimui komunikacijoje, bet pačiam logotipui tiesiog būtinas atnaujinimas. Pagrindiniai dalykai, kuriuos galima reikia koreguoti – stilizuoti lūšį, , K.K pakeisti į tarptautiniu mastu suprantamesnį BC (basketball club), išskaidyti „Alytaus“ ir „Dzūkija“.
Rekomendacija: atnaujinti dizaino elementus.
2. Utenos Juventus
Kas pasikeitė? Iš esmės viskas, išliko tik panaši spalvinė gama. 2019 m. klubas pasakė senajam lašo formos logotipui viso gero ir pristatė atnaujintą.
Įvertinimas: naujasis logotipas yra didžiulis žingsnis į priekį. Vizualiai atrodo solidžiai, masyvus šriftas komunikuoja užtikrintumą, labai tinkantį sporto klubui. Man taip pat patinka, kad Utenos miesto herbo elementai – pasaga ir žiežirba – patraukliai atrado vietą bendroje koncepcijoje.
Keli dalykai, kuriuos būtų galima patobulinti, tai atsisakyti linksnio miesto pavadinime, paliekant tiesiog „Utena“, bei pridėti BC dėl geresnio tarptautinio atpažįstamumo, kokiai sporto šakai atstovauja klubas.
Rekomendacija: pakoreguoti dizaino elementus
3. Panevėžio Lietkabelis
Kas pasikeitė? Praėjus maždaug pusmečiui nuo mano pirmosios LKL logotipų apžvalgos, 2016 m. rugpjūtį Lietkabelis atnaujino savo logotipą į tokį, kurį dabar matote paveikslėlyje. Buvo patobulintas vizualinis patrauklumas, pakeista forma iš prancūziškojo skydo į apskritimą, pridėtas miesto pavadinimas, o krepšinio klubą pakeitė BC. Taip pat pakoreguota spalvų paletė – išliko jau prieš tai naudotas bordo atspalvis bei balta, o jas papildė rusvos spalvos atspalvis (kurį klubo atstovai vadina auksiniu). Kitaip tariant, buvo sutvarkyti pagrindiniai higieniniai dalykai, kurie badė akis senesniajame logotipe
Įvertinimas: atnaujintas logotipas yra ženkliai patrauklesnis už prieš tai buvusįjį, atrodo moderniai ir solidžiai dėl bordo-auksinės (ok, tebūnie) kombinacijos. Tiesa, nesu tikras dėl raidės „L“, kuri, nors ir klubo vadinama kaip neatsiejama identiteto dalis, savaime iš savęs neturi prasmės (kilmei prasmę suteikia tik pilnas pavadinimas „Lietkabelis“). Be to, tik perskaičius logotipo ženklų prasmės išaiškinimą, galima suprasti, kad toks stilizuotas krepšinio kamuolio atvaizdavimas simbolizuoja žnyples. Matomai, tai pagrindinis įrankis „Lietkabelio“ įmonės kasdieniame darbe, dėl ko jam buvo suteikta tokia garbė. Tiek raidės „L“ naudojimas, tiek žnyplių simbolizmas palieka vietos logotipo tobulinimui.
Rekomendacija: pakoreguoti dizaino elementus.
4. Vilniaus Rytas
Kas pasikeitė? Iš esmės viskas, išliko tik panaši spalvinė gama. Dingo skydas, L & R raidės bei aiškiai išreikštas krepšinio kamuolys. Naujai atsirado vilkas (pagaliau!),
Įvertinimas: 2016 m. klubo logotipas buvo vienas iš tų, kuriems skubiai reikėjo viso logotipo atnaujinimo. Ir klubui tai padaryti pavyko.
2018 m. pristatytas naujasis logotipas atrodo itin patraukliai, aiškiai, moderniai. Taip pat logotipe sutalpinti visi svarbiausi identiteto ženklai: Lietuvai – Gedimino stulpai; Vilniui – Gedimino bokšto viršūnė bei vilkas; krepšinio klubui – krepšinio kamuolys. Anot klubo pranešimo, kuriant naująjį logotipą buvo konsultuojamasi su heraldikos ekspertu bei dalininku Arvydu Každailiu, kas tikrai atsispindi galutiniame rezultate.
Bendrai logotipas atrodo tikrai reprezentatyviai, o klausimų kelia tik dviejų juodų taškų prasmė bei raidelių BC nebuvimas, dėl ko trūksta logotipo sąsajos su krepšinio klubu.
Rekomendacija: pakoreguoti dizaino elementus.
5. Klaipėdos Neptūnas
Kas pasikeitė? „Neptūno“ logotipas tapo flat (flat design yra minimalistinio dizaino kryptis, kurios pagrindiniai atributai – dvi dimensijos ir ryškios spalvos). Kitaip tariant, „Neptūno“ vadyba nusekė paskui madingą bangą, kuri buvo ypatingai populiari prieš keletą metų, kai iš esmės visi, kas tik netingėjo, plokštino savo dizainą, tame tarpe ir logotipus (keli ryškūs pavyzdžiai – Facebook, Google).
Įvertinimas: pirma mintis – pokytis nei geras, nei blogas, kadangi logotipas jau ir prieš tai buvo malonus akiai. Gal tik neįprasta tai, kad flat logotipas nėra populiarus sporto klubų pasaulyje, tad vien jau tai šio Klaipėdos klubo logotipą daro išskirtiniu.
Kalbant apie dizaino elementus, išlieka kelios pagrindinės tobulintos vietos – dabar grybuką glotniagalvę primenantis trišakis, kuriam trūksta solidumo, BC raidelių trūkumas, datos nukėlimas į apačią.
Rekomendacija: atnaujinti dizaino elementus.
6. Kėdainių Nevėžis
Kas pasikeitė? Viskas.
Įvertinimas: „Nevėžis“ buvo vienas iš tų klubų, kurie jau prieš ketverius metus turėjo paprastą, bet modernų, aiškų logotipą, kuris drąsiai galėjo būti bet kurios NBA ar NCAA komandos logotipu ir niekas nebūtų galėjęs labai prieštarauti. Aišku, buvo ir ten tobulintų dalykų – prielipas „Kėdainiai“, simbolio trūkumas – kurie galėjo pagražinti ir taip jau neblogai moderniai atrodantį logotipą.
Na, o dabartinis logotipas yra labai drąsus pasirinkimas, tačiau apie nieką. Trūksta sąsajų ne tik su krepšiniu, bet apskritai sportu. T.y. toks logotipas galėtų būti iš esmės ant bet kokios produkcijos, pvz., drabužių linijos arba grąžtų. Sakyčiau, netgi pirkčiau „Nevėžio“ grąžtą, jeigu jis turėtų tokį logotipą. Esamas logotipas susikerta visuose vertinimo kriterijuose – aiškumo, įsimenamumo ir universalumo.
Beje, basketnews.lt dar 2017 metais skelbė, jog, „Nevėžis“ atsinaujino logotipą, tačiau kol kas visur dominuoja ir pagrindiniu išlieka dabartinis juodasis – ant aprangų, interneto svetainėje ir t.t.
Rekomendacija: keisti logotipą.
7. Pasvalio Pieno žvaigždės
Kas pasikeitė? Buvo atnaujinti dizaino elementai – forma, stilius, spalva šriftas. Rezultatas išliko prastas.
Įvertinimas: logotipas iki šiol turi mažai ką bendro su profesionalaus krepšinio klubo įvaizdžiu. Dabartinis logotipas, kaip, beje, ir senasis, yra labiau tinkamas pagrindinės rėmėjos produktams ženklinti, bet ne reprezentuoti sporto klubą, kuris kaunasi aukščiausioje lygoje. Jau net nekalbu apie pavadinimo perskaitomumą tarptautiniame kontekste.
Dabartinio logotipo kontekste, vis dar siūlau pagalvoti klubui apie pavadinimo keitimą į „Kefyro kometos“ arba „Sviesto planetos“. Na, bent jau išnaudoti marketinginėse kampanijose.
Rekomendacija: keisti logotipą.
8. Prienų CBET
Kas naujo? Viskas, išskyrus spalvų paletę.
Įvertinimas: naujas rėmėjas – naujas logotipas. Prienų klubas atsinaujino ir pokytis yra tikrai į gera, tačiau turint galvoje, kad klubo pavadinimas išliks toks, tik tol, kol pagrindiniu rėmėju bus „CBet“, tai apie ilgalaikę viziją kalbėti nėra daug prasmės. Dabartiniame logotipe išpildyti higieniniai dalykai – yra klubo pavadinimas, miestas, raidelės BC. Logotipas atrodo moderniai.
Bene verčiausias dėmesio sprendimas yra tai, kad lažybų bendrovės „CBet“ oficialus logo skiriasi nuo naudojamo krepšinio klubo logotipe. Tai rodo arba neapsižiūrėjimą, arba specialų susitarimą tarp bendrovės ir sporto klubo vadovų, kurio rezultatas yra bendrovės nenaudai. Šiaip jau praktikoje įprasta, kad prekių ženklai ypatingai saugo savo identitetą. Pavyzdžiui, Puma ar Adidas logotipai visada atrodys identiškai nepriklausomai nuo kanalo.
Rekomendacija: atnaujinti dizaino elementus.
9. Šiaulių Šiauliai
Kas naujo? Atnaujinti dizaino elementai, išpirdolintas auksinis berniukas, atsirado įrašas „basketball club“.
Įvertinimas: matant mano gimtojo miesto krepšinio klubo logotipą man verkia iš skausmo širdis, o gaili ašarėlė beplauna skruostus. Kai 2016 m. rašiau (be abejo, subjektyviai), jog tai vienas geriausio logotipų Lietuvos krepšinio klubų padangėje su potencialu tapti dar geresniu, turėjau slaptą svajonę, kad atnaujinimas bus modernus ir vertas ilgamečio klubo fanų. Deja, deja.
„Šiauliai“ atsinaujino logotipą 2019 m., žymėdami klubo gyvavimo 25-metį. Tad neatsitiktinai logotipe taip pat vietą buvo atradęs skaičius „25“, kurio dabar jau nebėra. Iš gerų pokyčių paminėtina tai, kad atsirado užrašas basketball club, kas dabar jau yra visiškai higieninis dalykas krepšinio klubo logotipe. Iš blogųjų pokyčių verta atkreipti dėmesį į kelis:
– išorinė pusė – per daug triukšminga, joje kertasi dvi kalbos, nėra reikalingų tarpų tarp žodžių, prie visa to prikergti miesto pavadinimas ir ikūrimo metai. Žodžiu, vienas didelis balaganas, kurio ir mažose logotipo versijose įskaityti bus neįmanoma;
– vidinėje dalyje auksinio berniuko vakuumas buvo užpildytas krepšinio kamuoliu su stilizuota strėle. Rezultatas – nykus, neįsimenantis, emocinės reikšmės neturintis ženklas-pliurzė, kurią reikia kuo greičiau tvarkyti.
Rekomendacija: koreguoti dizaino elementus.
10. Kauno Žalgiris
Kas pasikeitė? Iš esmės logotipas liko toks pats, tik šiek tiek buvo pakoreguotos oranžinė ir žalia spalvos.
Įvertinimas: pokyčiai minimalūs ir iš pirmo žvilgsnio sunkiai pastebimi, kas yra visiškai normalu tokio lygio sporto klubui kaip „Žalgiris“. Tai didžiausią emocinę vertę visuomenėje sukūręs sporto klubas Lietuvoje, turintis didžiulį žmonių prisirišimą prie šio klubo identiteo, tad bet kokie drastiški logotipo pokyčiai bus sutikti su didžiuliu gerbėjų ir net negerbėjų pasipriešinimu. Praktikoje apstu pavyzdžiu, tiek verslo, tiek sporto pasaulyje, kuomet logotipo keitimas, net ir atlikus daugybę apklausų bei tyrimų, sukelia visuomenės pyktį ir galiausiai paliekamas senasis logotipas. Vienas naujesnių tokių pavyzdžių iš sporto – anglų futbolo klubo „Leeds United“ bandymas atsinaujinti, pasibaigęs paliktu galioti senuoju logotipu.
Bendrai kalbant, eksperimentiniai pokyčiai gali būti atliekami stilizuojant bei sugriežtinant kamuolio ir lanko bei tinklelio (sudarančių raidę „Ž“) linijas.
Rekomendacija: atnaujinti dizaino elementus.
IŠVADOS
Klubai tikrai nustebino maloniais pokyčiais ir padarytu kokybiniu žingsniu logotipų vizualiniame pateikime. Nors visiems klubams yra ką patobulinti, tačiau tik dviems iš jų iš esmės reikia keisti logotipą. Tai rodo, kad klubai geriau supranta savo identitetą bei kryptį, kuria nori judėti ateityje. Kaip reikšmingiausią pokytį turėjusį klubą, įvertinčiau Vilniaus „Rytą“, į kurio logotipo perkūrimo procesą buvo įtraukta ir visuomenė.
***
Logotipų paveikslėliai panaudoti iš oficialių klubų svetainių.
Patiko? Pasidalinkite
Labai provincialiai atrodo tie BC ir angliški užrašai.
Labai įdomi nuomonė. Gal galite plačiau?