Kauno „Žalgiris“ atnaujino logotipą

Skaitymo laikas: 5 min

Trumpai:
– 2023 m. rugsėjo 7 d. garsiausias Lietuvos krepšinio klubas atnaujino savo logotipą;
– kaip ir buvo galima tikėtis, atnaujinimas sukėlė daug reakcijų, kurių didžioji dauguma buvo labiau neigiamos;
– atnaujinimui, kiek netikėtai, buvo pasirinktas drastiškas logotipo pakeitimas, o rezultate gavosi gana saugus, bet blankus, neišsiskiriantis logotipas;
– pokytis neatrodo išbaigtas ir palieka potencialo kosmetiniams atnaujinims netolimoje ateityje.

/

Apie viską nuo pradžių

Šių metų rugsėjo 7 d. pagaliau nutiko tai, ko daugelis laukė jau seniai – Kauno krepšinio klubas „Žalgiris“ pristatė naują logotipą. Logotipo pristatymo renginys taip pat buvo ir kulminacija komunikacijos kampanijos, prasidėjusios jau anksčiau ir erzinusios fanus apie numanomą naują identititą, kuriame be kita ko buvo panaudota socialinė media, lauko reklama ir kt. priemonės. Kaip visada, reikėtų tiksliai žiūrėti rezultatus, bet iš principo atrodė, kad kampanija buvo tikrai matoma ir tikiu, kad viešinimo rodiklius pasiekė. Beje, tokia plati kampanija apskritai yra gaivus oro gurkšnis lietuviškų sporto klubų komunikacijos padangėje, kadangi apskritai kalbant kitų klubų komunikacija yra gerokai silpnesnio lygio.

Taigi, atnaujintas logotipas atrodo šitaip:

Atsakingiems atnaujinimo darbams buvo pasirinkta agentūra „Synthesis Consulting Group“ bei kurios klientų sąraše figūruoja tokios kompanijos kaip SEB, Šiaulių Bankas, Venipak, Sorainen, NFQ, Surfshark, Trafi. Klientų sąrašas tikrai įspūdingas, vis dėlto, kaip matysite – nei vieno (arba viešai neskelbiama) su sportu susijusio prekių ženklo. Būtent patirties su sporto prekių ženklais stoka (kas dalinai yra suprantama, nes Lietuvoje tam ypač maža rinka), mano manymu, sutrukdė agentūrai visiškai išnaudoti tokio žymaus krepšinio klubo, kaip Kauno „Žalgiris“, potencialą. Bet apie tai šiek tiek vėliau.

Logotipo pristatomajame straipsnyje akcentuojama, kad „kuriant naują ženklą remtasi tiek turtinga klubo istorija, tiek organizacijos narių bei gerbėjų bendruomenės įžvalgomis“, taip pat „Prieš pradedant dizaino pokyčius, turėjome ištirti aistruolių balsą, suprasti organizacijos viziją ir rasti geriausias tarptautines pamokas.“. Nepmiršta buvo paminėti ir tai, jog „Naujasis „Žalgirio“ logotipas buvo įkvėptas istorijos ir pritaikytas šiems laikams“.

Kaip ir visada tokiais atvejais, kai atnaujinamas didžiulę emocinę vertę turintis ženklas, emocijos visuomenėje būna nevienareikšmiškos, t.y. kaip ir buvo galima tikėtis, vieniems ženklas patiko, kitiems nepatiko. Ir nors pastarųjų buvo daugiau arba tiesiog jų balsas buvo garsesnis, bet šunys loja, o karavanas eina toliau. Kitaip tariant, pokytis įvyko, ir viskas, gyvenimas tęsiasi. Užsivelti į „gražu-negražu“ diskusiją galėsime kitą kartą, bet šįkart tikslas objektyviai pažvelgti į tai, ką buvo galima padaryti geriau.

Pradžiai šiek tiek konteksto, kad dar 2016 m. rašiau, laikydamasis nuosaikios nuomonės, jog radikalių permainų Kauno „Žalgirio“ logotipui nereikia, tačiau atsinaujinti būtų tikslinga: „stilizuoti bei sugriežtinti kamuolio ir lanko bei tinklelio linijas“. Ir tuomet, ir dabar galvoju, kad reikalingi pokyčiai turėjo būti daugiau kosmetiniai, siekiant dalinai modernizuoti logotipą, bet išlaikyti jo emocinę reikšmę.

/

Kas keitėsi? Viskas

Mane išties nustebino, kaip drastiškai klubas pasirinko atnaujinti savo logotipą. Pažiūrėkime detaliau:
1) Įrėminimas – skydas: forma ir dydis pakeisti.
2) Spalva: dominavo žalia, dabar juoda.
3) Užrašas: šriftas visiškai pakeistas. Neliko išreikštos „Ž“, o varnelė įsiliejo į raidę Z (čia viskas ok, vis tiek „Žalgirį“ seka ir tarptautinė auditorija, kuriai ž raidė nieko nesako).
4) Simboliai: buvo stilizuoti krepšinio kamuolys, Ž raidė, o dabar jų neliko visai. Naujai atsirado iki tol nenaudoti metai.
5) Šachmatai: nebeliko, nes akimirksiu atpažįstamas 2×2 išdėstymas buvo išskaidytas į du astkirus segmentus po 1×2, nes viduryje įsiterpė oranžinė spalva.

Tokiais atvejais, kai ryžtamasi iš esmės viską pakeisti, man visada kyla klausimas dėl tokio sprendimo pagrįstumo. Ypač todėl, kad tai ne „Maxima“ ar „Senukai“, kur vartotojai yra ganėtinai indiferentiški pokyčiams. Be to, drastiški pokyčiai dažniausiai daromi tada, kai reikia atsiroboti nuo to, kokie buvome, ir kokie dabar būsime, kaip pvz., „Meta“ pavyzdys.

/

Yra 3 dalykai šiuo metu ypatingai kaitinantys aistras

1) Metų įtraukimas į logotipą.

O tie metai yra 1944 m. Šiek tiek pakapsčius po istorijos metraščius, galime nesunkiai rasti informacijos, jog tuo metu Lietuva buvo okupuota, o ir pats klubas „įkurtas 1944 03 16 Maskvoje L. Kosiako ir kitų iniciatyva. […] Pirmuosius įstatus patvirtino Tarybų Lietuvos liaudies komisarų taryba. Žalgiris – masinė visuomeninė organizacija, savanoriškumo principu vienijanti sportuotojus: darbininkus ir tarnautojus, studentus ir moksleivius.“.

Taigi, siekiant akcentuoti metų gausumą – „Į logotipą naujai įterpti įkūrimo metai pabrėžia ilgą ir reikšmingą klubo gyvavimo istoriją.“, išėjo taip, kad klubas užakcentavo klubo gimimą sovietinio laikotarpio metu. Nors tai ir nenumenkima klubo istorijos ilgaamžiškumo, o ir užsieniečiams daugiau mažiau yra vienodai, kas Lietuvoje vyko 1944 m., visgi konkrečiai šių metų ir asociacijų su jomis yra tai, su kuo Žalgirio komunikacija turės nuolat dirbti, stengdamasi pakeisti vyraujančią nuomonę.

2) Panašumas su Lenkijos krepšinio klubo „Zielona Gora“ klubo logotipu.

Galima tik spėlioti, sutapimas tai ar ne, bet bendrasis panašumas tiek spalvinėje gamoje, tiek kontekse, tikrai matomas plika akimi.

3) Kas čia ta vidurinė logotipo dalis?

Dėl kogotipo centrinės dalies yra daug klausimų, bet prieš tai išklausykime „Synthesis Consulting Group“:
„ […] Kamuolys ir oranžinė spalva ilgą laiką buvo „Žalgirio” logotipo centre, tad šis spalvinis akcentas buvo išlaikytas kartu su ikoniškais žaliai-baltais šachmatais, stilizuojant ir minimalizuojant pagrindinius herbo elementus.

Aprašymas geriausiu atveju labai pritemptas, kadangi iš principo ikoniškųjų šachmatų neliko, kai krepšinio kamuolį pakeitęs oranžinis segmentas buvo įterptas į 2×2 žalia-balta plytelę ir ją pakeitė du atskiri 2×1 segmentai. Kodėl mano manymu vidurinė dalis yra ne iki galo išdirbta, gerai atsispindi žemiau pateiktoje seno ir naujo logotipų spalvinėje-figūrinėje išklotinėje: kairėje viskas simetriška, malonu akiai ir aišku pasąmonei, o dešinėje šito viso malonumo ne tai, kad trūksta, o jo tiesiog nėra.

***

/

Vietoj pabaigos

Kol kas šis bandymas šiek tiek primena NBA lygoje rungtyniaujančios Los Angeles „Clippers“ logotipo pakeitimą, kuris iš principo buvo ir yra vertinamas neypatingai teigiamai, ir kurio atnaujinimas neišvengiamai įvyks per artimiausius ~penkerius metus (!remindme in 5 years).

Taigi, vertinimas būtų toks, jog naujasis logotipas yra saugus, tvarkingas, bet niekuo neišskirtinis ir jame labai trūksta vaizduotę žadinančių elementų.

Tikiuosi, kad tai pirmas žingsnis bendroje klubo logo atnaujinimo perspektyvoje ir kokių 5 metų bėgyje, o gal ir greičiau, sulauksime keleto papildomų štrichų, kurie leis logotipui tapti tikrai ikoniškam.

///

Pastaba: „Žalgiris“ yra mano mėgstamiausias krepšinio klubas Lietuvoje, tad straipsnyje galimas šališkumas.

Foto panaudotos iš zalgiris.lt, wikipedia svetainių.


Patiko? Pasidalinkite FacebooklinkedinFacebooklinkedin

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.