LKL klubų logotipai: laikas permainoms

Skaitymo laikas: 8 min

TRUMPAI

  • 100 proc. LKL klubų (visi 10) naudoja krepšinio kamuolio simbolį logotipe;
  • Pusė klubų (5) naudoja skydo motyvą logotipe;
  • 90 proc. klubų (9) kaip vieną iš pagrindinių spalvų naudoja baltą spalvą;
  • 60 proc. klubų (6) turi potencialo ženkliai pagerinti logotipą, atnaujindami tam tikrus dizaino elementus, o 40 proc. (4) turėtų kuo greičiau permąstyti savo logotipą bei sukurti naują.

[media-credit name=”LKL klubų logotipai | comma.lt” align=”alignnone” width=”843″]LKL klubu logotipai 1[/media-credit]

XX a. paskutiniame dešimtmetyje raudonąjį bulių žinojo ne tik Lietuvos, bet ir viso pasaulio krepšinio aikštelėse. Čikagos „Bulls“ su Michael Jordan priešakyje dominavo arenose ir už jų ribų. Be abejo, milžiniškai išaugęs klubo populiarumas buvo neatsiejamas nuo nuostabiai žaidusių MJ bei kitų komandos krepšininkų, tačiau negalima paneigti, kad klubo bei žaidėjų šlovę dar labiau padidino ir paprastas (užtai ir labai sėkmingas) klubo logotipas (beje, Čikagos „Bulls“ švenčia jubiliejų ir kviečiu peržiūrėti nuostabų 50-mečiui skirtą puslapį).

[media-credit name=”Foto: Wikipedia” link=”https://en.wikipedia.org/wiki/Chicago_Bulls” align=”alignnone” width=”297″][/media-credit]

Ikoniškąjį jautį Čikagos klubui 1966-aisiais sukurė amerikiečių grafikos dizineris Dean P. Wessel ir už darbą gavo keletą bilietų į klubo varžybas (šaltinis). Logotipe pavaizduotas aršios fizionomijos jautis išsiplėtusiomis šnervėmis bei grėsmingais atstatytais ragais, kurių galiukai nudažyti (priešininkų) krauju. Čikagos „Bulls“ yra vienintelis NBA klubas, kuris išlaikė originalų logotipo dizainą nuo pat jo sukūrimo, o patį logotipą daugelis vadina vienu geriausių sporto klubų logotipų istorijoje.

Be abejo, sporto klubo logotipas nedaug susijęs su tiesiogine klubo sėkme aikštelėje – net ir patys gražiausi logotipai pasaulyje nepadės beviltiškoms komandoms laimėti. Tačiau sporto klubui gyvybiškai svarbu turėti tam tikrą pasisekimą aikštelėje, kad jo logotipas būtų vertinamas (kaip, pvz., Čikagos „Bulls“ atveju).

LKL krepšinio klubų logotipai pasižymi santūrumu bei turi nemažai tarpusavio panašumų. Visi klubai naudoja krepšinio kamuolio simbolį logotipe, kad ir visiškai nesusigaudantis prašalaitis suprastų, jog logotipas reprezentuoja krepšinio komandą. Palyginimui, krepšinio kamuolio simbolį savo logotipuose turi 73 proc. NBA komandų (šaltinis). Tarp kitų bendrų LKL klubų logotipų elementų – skydo forma, balta spalva, klubo pavadinimas, miestas.

Šio įrašo tikslui pasiekti – nuodugniai įvertinti LKL klubų logotipus – buvo pasirinkti 3 pagrindiniai kriterijai, pagal kuriuos galima spręsti, ar logotipas atlieka savo funkcijas – kuria žinomumą, formuoja įvaizdį, jį lengva suprasti bei pamilti:

1) aiškumas (ar aišku, ką simbolizuoja logotipas; ar nėra dviprasmybių);

2) įsimenamumas (ar yra logotipe elementas, kurį būtų įmanoma prisiminti pažadintam vidury nakties);

3) universalumas (ar galima logotipą išskaidyti į atskiras dalis; ar galėtų būti vienspalvis; ir kt.).

 

1. Alytaus DZŪKIJA

Dzukija Logo

Aprašas: 2012 m. įkurto klubo logotipas yra bene agresyviausias iš visų LKL klubų. Jame vaizduojama, labiausiai tikėtina, lūšis su labai gerai išvystytais rankos raumenimis, dreskianti krepšinio kamuolį. Neprieštaraučiau, jeigu klubo pavadinimas būtų Alytaus „Lūšys“, nes „Dzūkija“ skamba per minkštai (kaip ir, beje, bent pusės kitų LKL klubų pavadinimai). Logotipe taip pat matomos dvi raidės „K. K.“, kurios slepia užrašą „krepšinio klubas“, bet taip pat galimi ir kiti variantai, pvz., „kino klubas“, „kotletų kavinė“ arba „kaimo kapela“. Lenktas užrašas „Alytaus Dzūkija“ reiškia klubo miestą bei pavadinimą, o visus elementus kartu įrėmina stilizuotas prancūziškojo stiliaus skydas.

Įvertinimas: logotipas išsiskiria iš kitų LKL klubų savo pagrindiniu elementu (lūšis), kurį galima išnaudoti per kitas formas ir kanalus bei taip užmegzti glaudesnį ryšį su esamais bei potencialiais klubo gerbėjais. Komandos talismanas – lūšis vardu „Piktas dzūkas“, tikėkimės, jau greitai džiugins arenoje susirinkusius aistruolius. Tiesa, lūšiai būtinai reikia stilizuoto atnaujinimo.

Verdiktas: atnaujinti dizaino elementus.

Kaip galima greitai patobulinti: lūšį stilizuoti (sumažinti detalių kiekį ir sugriežtinti formas) bei centruoti (kad ausys išlįstų simetriškai virš skydo); atsisakyti nereikalingų ir ne vietoje įpaišytų raidžių „K. K.“; pasukti krepšinio kamuolį kitu kampu, kad būtų aiškiau, kokią sporto šaką reprezentuoja klubas.

2. Utenos JUVENTUS

Juventus Logo

Aprašas: klubo, įkurto 2000 m., logotipe dominuoja raudona ir balta spalvos. Vizualinį ženklą sudaro stilizuotas krepšinio kamuolys bei „J“ raidė. Pasirinkta nevisai įprasta sporto klubui geometrinė forma, labiausiai primenanti „Bitės“ logotipo formą. Po šiuo ženklu puikuojasi klubo pavadinimas „Juventus“.

Įvertinimas: labiausiai pasigendu emocinio ryšio su logotipu, t. y. jokia detalė neskatina prisirišimo, įsimenamumo. Logotipe trūksta gylio, emocijos, „cinkelio“. Atskyrus vizualinį ženklą nuo užrašo „Juventus“, atpažinti, kad tai yra Utenos krepšinio klubo simboliai, yra praktiškai neįmanoma. O jeigu kada nors Utenos klubas taps garsus pasaulyje, tai dėl žinomumo turės rimtai pakovoti su klubu-bendravardžiu iš Turino.

Verdiktas: sukurti naują logotipą.

Ką galima greitai patobulinti: pakeisti logotipo formą; labiau stilizuoti ir išryškinti raidę „J“; paieškoti naujo komandos simbolio; aiškumo dėlei pridėti miesto pavadinimą.

3. Panevėžio LIETKABELIS

Lietkabelis Logo

Aprašas: tai vienas seniausių krepšinio klubų Lietuvoje, skaičiuojantis jau 53-iuosius gyvavimo metus (įkurtas 1964 m.). Logotipą sudaro užrašas „Krepšinio klubas“, klubo pavadinimas „Lietkabelis“, stilizuotas krepšinio kamuolys, o visa tai įrėmina stilizuotas prancūziškasis skydas.

Įvertinimas: „Lietkabelio“ logotipas paprastas ir aiškus, tačiau turi keletą problemų. Visų pirma, kai klubas gauna remiančios bendrovės pavadinimą, ir dar tokį ausiai ne itin malonų kaip „Lietkabelis“, aistruoliams būna sunku tapatintis su komanda (ir skanduoti palaikančias skanduotes LIET-KĄĄ-BĖĖĖ-LYYS). Antra, iš pirmo žvilgsnio krepšinio kamuolio simbolis labiau primena bėgantį kelią ir tai būtų visai logiška, jeigu klubo pagrindinis rėmėjas būtų „Panevežios statybos trestas“ arba „Panevėžio keliai“, bet „Lietkabelis“ juk gamina izoliuotus elektros laidus ir kabelius. Trečia, visada šiek tiek skeptiškai žiūriu į užrašą „krepšinio klubas“. Taip, su juo viskas gerai, jeigu kalbame apie vietinę rinką, bet jeigu „Lietkalbelis“ norės pritraukti fanų iš viso pasaulio, jam reikės pagalvoti apie užrašo pakeitimą į „basketball club“.

Verdiktas: atnaujinti dizaino elementus.

Ką galima greitai patobulinti: atsisakyti arba išversti į anglų kalbą „krepšinio klubas“; įrašyti įkūrimo metus; labiau išryškinti krepšinio kamuolio simbolį; peržiūrėti ir pakoreguoti oranžinės ir bordo spalvos derinį.

4. Vilniaus LIETUVOS RYTAS

Lrytas Logo

Aprašas: sostinės klubas egzistuoja nuo 1997 m., kai perėme regalijas iš nustojusios gyvuoti legendinės Vilniaus „Statybos“. Logotipe dominuoja raudona, juoda ir balta spalvos; pavaizduotos „L“ ir „r“ raidės; paversta „r“ su krepšinio kamuoliu ant snapelio; ir Gedimino stulpai. Kontūrai – stilizuotas prancūziškas skydas.

Įvertinimas: antro pagal stiprumą Lietuvos krepšinio klubo logotipas turi daug potencialo atnaujinimui, tačiau kol kas yra niekuo neišsiskiriančio, blankaus bei lengvai pamirštamo logotipo pavyzdys. Nors aistruolio emocijas žadina Gedimino stulpų simbolis, tačiau jis čia ne vietoje ir ilgainiui iš logotipo, neabejoju, bus pašalintas, taip užleisdamas vietą kitiems elementams. Apie „L“ ir „r“ raides net nekalbu – jos sunkiai skaitomos, nesuprantamos. Atskiri elementai, išskaidžius logotipą, praranda prasmę ir niekaip nereprezentuoja klubo.

Verdiktas: kuo skubiau sukurti naują logotipą.

Ką galima greitai patobulinti: atnaujinti raidžių „L“ ir „R“ pateikimą; įtraukti stilizuotą geležinio vilko simbolį; sugalvoti kitokį krepšinio kamuolio pateikimą; atsisakyti Gedimino stulpų.

5. Klaipėdos NEPTŪNAS

Neptunas Logo

Aprašas: uostamiesčio klubas įkurtas 1964 m., tais pačiais kaip ir Panevėžio „Lietkabelis“, bei dalijasi vieno iš seniausiai įkurtų Lietuvos krepšinio klubų vardą (senesnis – tik „Žalgiris“). Logotipe dominuoja mėlyna ir balta spalvos; taip pat savo vietą turi miesto pavadinimas, įkūrimo metai, klubo pavadinimas bei krepšinio kamuolys su stilizuotu trišakiu (pagrindinis Neptūno (romėnų dievo), atsakingo už gėlą vandenį, jūrą, žemės drebėjimus ir arklius, ginklas). Beje, gali būti, kad tai ir ne trišakis, o trys glotniagalvės (tokie grybai, žr. žemiau), kurios sukelia panašų poveikį kaip LSD. Logotipą įrėmina stilizuotas šveicariškasis skydas.

[media-credit name=”Foto: dailymail.co.uk” align=”alignnone” width=”356″]psylobicin mushroom dailymail nuotrauka[/media-credit]

Įvertinimas: išskyrus grybus, didelių priekaištų „Neptūno“ logotipo dizainui neturiu, galbūt tik dar paieškočiau įkūrimo datai kitos vietos – dabartinė pozicija kelia aliuzijų į alaus logotipą. Man taip pat labai patinka, kad žodis „Klaipėda“ pavartotas vardininko linksnyje. Vis dėlto, labiausiai abejoju dėl emocinio prisirišimo, t.y. manau, kad pakeitus arba bent jau stilistiškai pakoregavus pagrindinį simbolį (trišakį su kamuoliu), logotipas galėtų būti kur kas labiau įsimenamas, įtaigesnis, skirtas ir platesniam krepšinio aistruolių ratui.

Verdiktas: atnaujinti dizaino elementus.

Ką galima greitai patobulinti: perkelti datą į kitą vietą; koreguoti trišakį arba jį pakeisti labiau įsimenančiu simboliu.

6. Kėdainių NEVĖŽIS

Nevezis logotipas

Aprašas: 1992 m. įkurto krepšinio klubo logotipas pasižymi modernumu. Apskritimo formos logotipe dominuoja oranžinė ir žalia spalvos (nors oficialios klubo spalvos yra žalia ir balta), įrašytas klubo pavadinimas bei miestas, raidės „BC“, kurios reiškia „Basketball Club“, bei krepšinio kamuolio simbolis.

Įvertinimas: prisipažinsiu, kad man iš esmės patinka „Nevėžio“ logotipas. Jis modernus, neperkrautas, turi raides „BC“ bei krepšinio kamuolį. Galėtų būti puikus universiteto komandos logotipas. Tačiau „Nevėžio“ logotipo didžiausia stiprybė kartu yra ir jo didžiausia silpnybė – būdamas labai modernus, logotipas neturi jokio išskirtinumo. Vietoje „Nevėžis“ galėtume užrašyti bet kokio kito krepšinio klubo pavadinimą ir niekas to nepastebėtų. Todėl „Nevėžio“ logotipui labai reikia „cinkelio“, naujojo simbolio, kuris taptų integruotos marketingo komunikacijos strategijos dalimi.

Verdiktas: atnaujinti dizaino elementus.

Ką galima greitai patobulinti: pridėti „cinkelį“, surasti klubo simbolį.

7. Pasvalio PIENO ŽVAIGŽDĖS

Pieno Logo

Aprašas: 1999 m. įkurto Pasvalio klubo logotipo forma – šešiakampis su užapvalintais kampais. Jame išsidėsto žvaigždė su krepšinio kamuolio motyvu, klubo pavadinimas su žvaigždėmis vietoje raidžių taškų, dar viena, surprise surprise, papildoma žvaigždė bei šešialapės tulpės (?) kontūras fone.

Įvertinimas: dabartinį klubo logotipą galima drąsiai klijuoti ant grietinės ar sviesto – produktai atrodys puikiai. Deja, krepšinio komandai toks logotipas nėra tinkamas. Be to, pats pavadinimas „Pieno žvaigždės“ labai riboja emocinį prisirišimą prie komandos (panašioje situacijoje yra ir „Lietkabelis“ bei „Lietuvos rytas“). Įsivaizduoju, kad nėra lengva sirgti už savo komandą, kurios pavadinimas pagal prasmę artimas „Grietinės kometoms“ ir „Sviesto planetoms“. Logotipe tap pat per daug detalių, jis per sudėtingas.

Verdiktas: kuo skubiau sukurti naują logotipą.

Ką galima greitai patobulinti: sumažinti bendrą žvaigždžių kiekį; atsisakyti tulpės motyvo; išskirti vieną ryškų akcentą (kad ir tą patį žvaigždės motyvą).

8. Šiaulių ŠIAULIAI

Siauliai Logo

Aprašas: klubas buvo įkurtas dar 1984 m. ir vadinosi „Kelininku“, o nuo 1994 m. tapo tiesiog „Šiauliais“. Logotipe dominuoja geltona ir juoda spalvos, taip pat vaizduojamas Šiaulių miesto simbolis „auksinis berniukas“, strėlė, komandos pavadinimas, krepšinio kamuolys bei juodas apvadas, kuriame užrašytas tekstas „krepšinio klubas“ bei data, kada „Kelininkas“ atvertė naują istorijos puslapį ir tapo „Šiauliais“.

Įvertinimas: prisipažinsiu, jog manau, kad tai vienas geriausių logotipų apskritai Lietuvos sporte. Jam tiesiog reikia kosmetinio remonto. Jau pats laikas įkvėpti „auksiniam berniukui“ gyvybės arba, jeigu bus nuspręsta likti prie „jautuko“ kaip šiauliečių klubo talismano, tuomet savo vietą logotipe turėtų atrasti jautis. Dar drąsesnis žingsnis būtų pasiryžti ir sugalvoti klubui naują pavadinimą (pvz., „Šauliai“).

Verdiktas: atnaujinti dizaino elementus.

Ką galima greitai patobulinti: labiau akcentuoti ir padaryti „auksinį berniuką“ agresyvesnį; užrašą „Šiauliai“ padaryti vertikalų bei pakeisti šriftą; atsisakyti arba išversti į anglų kalbą „krepšinio klubas“; atsisakyti strėlės motyvo.

9. Prienų – Birštono VYTAUTAS

Vytautas Logo

Aprašas: dabartinį pavadinimą klubas gavo 2015 m. liepos mėn., o prieš tai vadinosi „Rūdupiu“, „Prienais“, „TonyBet“. Akivaizdu, kad klubas vis dar ieško savo identiteto ir tai nemaža dalimi priklauso nuo to, kas bus komandos pagrindinis rėmėjas. Logotipe dominuoja mėlyna ir balta spalvos, taip yra krepšinio kamuolio simbolis, miestai, kuriuos atstovauja klubas, komandos pavadinimas ir stilizuotas krepšinio tinklelis, kuris taip pat reiškia „V“ raidę. Logotipo forma – stilizuotas neįprastos formos skydas.

Įvertinimas: dabartiniam logotipui trūksta išskirtinumo, įsimenamumo, jis atrodo, tarsi, sudėtas paskubomis. Keistai atrodo ir du miestai logotipo viršuje, ir stilizuotas krepšinio tinklelis. Išskaidžius logotipą į atskirus elementus – visiškai prarandama prasmė.

Verdiktas: kuo skubiau sukurti naują logotipą.

Ką galima greitai patobulinti: pakeisti skydą į prancūziškojo arba šveicariškojo stiliaus; krepšinio kamuolys kitu kampu bei perkeltas į skydą; kitas simbolis nei dabartinė „V“ raidė.

10. Kauno ŽALGIRIS

Zalgiris logotipas

Aprašas: tai legendinis Kauno ir visos Lietuvos klubas, daugkartinis LKL čempionas, vienąkart Eurolygos nugalėtojas ir neabejotinai pats žymiausias krepšinio klubas Lietuvoje ir už jos ribų. Įkurtas 1944 m. Logotipe dominuoja žalia ir balta spalvos. Taip pat įrašytas klubo pavadinimas su raidėmis „BC“, krepšinio kamuolio simbolis bei lankas su tinkleliu, kurie taip sudaro stilizuotą „Ž“ raidę. Elementus įrėmina prancūziškojo stiliaus skydas.

Įvertinimas: Net ir tokiems legendiniams klubams kaip „Žalgiris“ laikas nuo laiko reikia atsinaujinti. Radikalių permainų, be abejo, nereikia, tačiau ypač į akis krenta neatitikimas tarp griežtų linijų užrašo „BC ŽALGIRIS“ ir smarkiai supaprastintų, lengvų potėpių krepšinio kamuolio bei lanko su tinkleliu. Jeigu visi sutariame, kad užrašas gali toks likti, tuomet griežtesnes formas turėtų įgauti vizualiniai simboliai. Išskaidžius logotipą į atskirus elementus, prasmės netenka tik krepšinio kamuolys. Tiek žaliai baltas skydas, tiek klubo pavadinimas išlaiko prasmę, o su stilizuota „Ž“ raide klubas bandė eksperimentuoti pagamindamas keletą skirtingo dizaino laisvalaikio marškinėlių.

Verdiktas: atnaujinti dizaino elementus.

Ką galima greitai patobulinti: stilizuoti bei sugriežtinti kamuolio ir lanko bei tinklelio linijas.

 

Išvados

Visiems LKL klubams yra potencialo patobulinti savo logotipus, tad marketingo komandos neturėtų bijoti šios užduoties. Kai kuriems klubams atsinaujinti logotipus reikėtų kuo skubiau ir geras sprendimas į procesą būtų įtraukti visuomenę, taip generuojant papildomą žmonių susidomėjimą bei žiniasklaidos dėmesį (pvz., Naujosios Zelandijos pastangos perkurti nacionalinę vėliavą).


Patiko? Pasidalinkite FacebooklinkedinFacebooklinkedin
2 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.