Ką ir kaip skaityti, kai nėra ką ir kada skaityti?

FacebooklinkedinFacebooklinkedinSkaitymo laikas: 5 min

Šį įrašą labai norėjau pradėti kokia nors nuostabia, ant menčių guldančia fraze apie knygų skaitymo naudą. Visgi, net ir nemažai pragooglinęs, peržvelgęs didžių autorių ir mąstytojų mintis, niekaip negalėjau išsirinkti tinkamos. Ir, kai jau tiesiau ranką rinktis kažką iš graikų mąstytojų, galiausiai radau puikią John Waters frazę, kurią paliksiu originalo kalba:

We need to make books cool again! If you go home with somebody, and they don’t have books, don’t f*ck ’em!“.

Tiesiog geniali frazė! Be abejo, Waterso frazė išties turi gilesnę prasmę nei tik tiesioginę – nesimylėti su neskaitančiu žmogum, ir apie tai būtinai padiskutuosime kitą kartą, tačiau šiandien tikslas yra kitas.

Šios dienos įrašo tikslas – padaryti knygas cool again, padėti susikurti efektyvų knygų skaitymo įprotį ir gauti didžiausią įmanomą iš to naudą.

Bet prieš tai – svarbus pranešimas:

šis įrašas nėra skirtas tiems, kurie nenori skaityti. Daug žmonių neskaito ir vis tiek laimingai gyvena. Versti save skaityti yra tolygu valgyti gyvą aštuonkojį, o jokia knyga nėra verta tokios kančios (youtube galite rasti šitų vaizdelių, labai nerekomenduoju).

šis įrašas taip pat neskirtas ir jau reguliariai skaitančiam žmogui. Kas tikrai nori, jau skaito ir motyvacijos neieško. Jūsų, aukso grynuoliai, geriausių patarimų labai laukiu komentaruose.

šis įrašas skirtas norinčiam, bet sporadiškai, priebėgomis, be didelio malonumo skaitančiam žmogui, kuriam tereikia draugiško spyrio į blauzdą (žinau, skausminga, bet užtai veiksminga), kad jis suimtų save į rankas.

1. Didysis KODĖL. Išsigrynink sau labai aiškiai, kodėl nori skaityti

Kaip garsioje savo knygoje „Pradėkime nuo klausimo kodėl“ pasakytų S. Sinek – „pradėk nuo klausimo kodėl“. Išties, jei nori gyvenime ką nors nuveikti, turi labai aiškiai žinoti, kodėl to nori. Ir tas kodėl turi būti toks stiprus, kad laikinos nesėkmės nepriverstų visko mesti. Kaip žmogaus, lekiančio į tualetą ir aiškiai žinančio, kodėl tai daro, niekas nesustabdys, taip ir su knygomis – turi labai aiškiai apsibrėžti, kodėl tau norisi skaityti.

Deja, didžioji dalis žmonių iš tikrųjų nežino, ko nori, arba tik galvoja, kad to nori, bet tas jų norėjimas toks skystas, kad jie dėl to nieko nedaro, arba iškart meta bet ką, tik pradėję.

Tas pats ir su knygom – jei neskaitai, reiškia tiesiog dar neradai pakankamos priežasties, kodėl tu nori skaityti. Atrask ją, ir pamatysi, kaip skaitymas nejučia taps dideliu malonumu.

Dar dažnai girdėsi kaip kiti skundžiasi, kad skaityti nėra laiko. Vat pascrollint Instagram ar išvaryt į miestą su draugais yra laiko, o skaitymui nėra. Manau mums visiems aišku, koks tai nevykęs pasiteisinimas – ne laiko nėra, o prioriteto.

Keli “kodėl”, kurie užves tave ant kelio pokalbiui su savimi:
☑ Noras pagilinti specifinės srities žinias, nes tai leis būti efektyvesniam darbe ir gauti didesni atlyginimą ar daryti karjerą.
☑ Troškimas pakeisti nusistovėjusią rutiną ir pradėti gyventi kitaip nei iki šiol.
☑ Gerai susipažinti su konkretaus autoriaus kūryba ir priblokšti žiniomis aplinkinius per socialinius susirinkimus.
☑ Įsigilinti ir suprasti kaip veikia žmonių santykiai bei tapti geresniu tėvu/mama, vyru/žmona ar meilužiu/meiluže.
☑ Užsidėti checką ant tų kelių klasikinių kūrinių ir ramia širdim gyventi, žinant, kad tai padarei.
☑ Susikurti savo asmeninį fantazijų pasaulį, kuris taps kaip atsvara racionaliajam, tam tikram pasauliui. Kiti pabėga nuo realybės gerdami alkoholį ar sodindami pomidorus, o Tavo užuoveja bus knygos.
☑ Atrasti ir surinkti tvirtų žinių bagažą, kurios taps tramplinu į savo verslą ar laisvai samdomo kūrėjo vietą.

Šie kodėl tebūnie kaip pirmas laiptelis į pažinimą tau – nes visgi užkopti iki viršaus ir išsigryninti prasmę sau turėsi pats. Ir ieškok, kol rasi, bet niekada neskaityki, nes reikia ar per prievartą.

2. Kaip efektyviai skaityti: kasdienis įprotis ir savęs apdovanojimas

Gerai, jau žinai, kodėl nori skaityti – kas toliau?

Toliau seka įpročio formavimas. Taip, knygų skaitymas turi tapti įpročiu. Kodėl? Geriausiai tau tai paaiškins Charles Duhigg savo knygoje “Įpročio galia”. Nuostabi knyga, labai rekomenduoju, arba bent jau perskaityk ištrauką čia. Joje smulkiai ir suprantamai aprašyta, kas tie įpročiai ir kaip jie valdo mūsų gyvenimą. Pridėsiu tiesmukai nuo savęs – dienos pabaigoje, kiekvienas iš mūsų yra tiesiog mėsiškas įpročių rinkinys.

Taigi, kad susiformuotum skaitymo įprotį turėsi suprasti užuominą (triggerį), daryti tai nuosekliai, pvz., bent mėnesį, ir susieti įprotį su apdovanojimu.

Kaip manai, kodėl žmonės rūko? Kodėl toks stiprus rūkymo įprotis? Nes dar neprisidegę cigaretės, o tik apie tai galvodami, žmonės jau patiria laimės hormonų papliūpą kaip jie apsvaigs, kaip atsitrauks ir pailsės nuo darbų, kaip pamedituos, kaip pasnekės su kolegom ot dušy ir taip toliau.

Taigi skaitymas turi tapti tokiu stipriu įpročiu, kad jei kurią dieną nepaskaitysi, beveik jausi fizinį skausmą, kad to nepadarei.

Praktinis planas, kaip susiformuoti skaitymo įprotį:
1. Laikas: kada skaitai? Ryte, prieš pusryčius? Dieną, per pietų pertrauką? Ar vakare, prieš miegą? Nusistatyk sau stabilų laiką ir jo laikykis kasdien.

2. Kiekis: kiek skaitai? Kiek laiko pavyksta išlaikyti koncentraciją skaitant? 10 minučių? O gal 2 puslapius? 2 puslapiai irgi gerai, tai 2 puslapiais daugiau nei perskaitai dabar. Perskaitydamas po 2 puslapius per dieną, per metus turėsi 3-4 knygas, kas yra geras rezultatas. Užsibrėžk įveikiamą minimumą ir jį įgyvendink – o jeigu pagaus kablys, visada galėsi perskaityti daugiau.

3. Apdovanojimas: kas už tai, kad paskaitei? Po skaitymo suvalgai tą mėgstamą saldainį? Užsidedi checką savo tikslų appsę (taip, kai kuriem žmonėm to užtenka)? O gal tiesiog taip laukiamas laikas tik sau, sėdint lodžijoje su skanios kavos puodeliu? Iš tikrųjų, išbandyk keletą apdovanojimo variantų, eksperimentuok. Skaitymas taps maloni, laukiama kasdienybės dalis.

Išsiugdytas įprotis – 90% rezultato. Išsiugdyk įprotį.

Naudinga: rekomenduoju Habits appsą, kuriame lengvai gali žymėti ir stebėti savo įpročių progresą.

3. KPI. Metų planas, knygų sąrašas.

Kaip ir kiekvieną tikslą, kad jį pasiektum, turi labai aiškiai jį apsibrėžti veiksmuose ir laike. Tai vadinama planu. Neapibrėžtas tikslas be plano yra tik fantazija, maždaug taip pasakytų legendinis Antoine de Saint-Exupéry.

Taigi, pradžiai tinkamas planas gali atrodyti, pavyzdžiui, taip:
⦿ 1 knyga per mėnesį, 8 knygos iki 2020-ųjų pabaigos
arba
⦿ 1 knyga į ketvirtį, 3 knygos iki 2020-ųjų pabaigos.

Paprasta. Dabar tiesiog belieka laikytis įpročio, apie kurį kalbėjome antrame punkte (rimtai, žr. antrą punktą), ir tikslas bus pasiektas.

Palengvinimas: kad nereiktų sukti galvos, ką skaityti baigus vieną ar kitą knygą, susidaryki knygų planą į priekį. Ir nors knygų yra parašyta daugiau negu reikia, išsirinkti vertingiausias padės google paieška ir draugų rekomendacijos. Tada tiesiog iškart nusipirk arba pasiskolink visas tas knygas. Namie pasidėk matomoje vietoje ant staliuko koridoriuje arba prie lovos – juk nenori kaskart knistis lentynoje.

4. 1% triukas. Perskaitęs knygą, užsirašyk pagrindinę mintį

Šitas punktas labai svarbus, nors dažnai žmonių pamirštamas. Kai jų paklausi, apie ką buvo knyga, jie gali pateikti įvairių detalių, istorijų ištraukų, bet neretai tiesiog nesugeba formuluoti idėjos vienu sakiniu.

Tad padaryk sau paslaugą ir pasižymėk pagrindinę knygos mintį taip, kaip ją supratai. Be abejo, gali turėti bei užsirašyti kiek tik nori gerų minčių iš knygos, bet, svarbiausia išsigrynink tą vieną pagrindinę mintį, kuri tau labiausiai atliepia knygą.

Tai padės Tau ir diskusijose su aplinkiniais – Tu įsivardini sau tą svarbiausią knygos idėją, o ar kitas suprato ją taip pat? Kodėl? Bam, žibalas įdomiai diskusijai.

5. Kaip gauti iš knygos daugiausiai naudos? Praktika, praktika ir dar kartą praktika

Na, ir ką toliau daryti su ta pagrindine mintimi? Eiti per gyvenimą ir taikyti praktikoje. Nes priešingu atveju perskaityta knyga taps tuščiai praleistu laiku.

Taikymas praktikoje gali būti suprantamas dvejopai:
1) labai konkretus dalykas, pvz. konkreti pardavimo technika naudojama kasdien darbe;
2) bendrinė suvokta mintis, kuri daro įtaką tavo elgesiui, pvz., atlaidesnis požiūris į aplinkinius, neužsipuolant jų dėl kiekvienos nepatikusios smulkmenos.

Turbūt esi girdėjes posakį, kaip žmonėms kokia nors perskaityta knyga pakeitė gyvenimą. Taip atsitiko būtent todėl, kad tie žmonės labai išjautė pagrindinę knygos mintį ir ją pritaikė savo gyvenimuose.

Linkiu, kad taip nutiktų ir jums.

***

Jeigu šiame įraše pateikti teiginiai sukėlė norą nesutikti arba dar geriau – išbandyti praktikoje, pasidalinkite įspūdžiais komentstuose

FacebooklinkedinFacebooklinkedin

Add a Comment

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.